Zwavel is essentieel voor een groot aantal lichaamsfuncties. Het is een onderdeel van belangrijke aminozuren en vrijwel alle eiwitten.

Je brein bijvoorbeeld heeft zwavel nodig om goed te functioneren.

Je lever en nieren hebben zwavel nodig. Het zorgt er mede voor dat er sulfatie plaats kan vinden. Dit is het binden van zwavelhoudende stoffen aan toxinen (gifstoffen). Daardoor worden deze toxinen in water oplosbaar en kunnen ze gemakkelijker via de nieren afgevoerd worden. Het kan dan gaan om endotoxinen ( gifstoffen uit het lichaam) zoals schildklierhormonen en oestrogenen, maar ook exotoxinen (gifstoffen van buiten het lichaam) zoals onder andere zware metalen.

Je hebt het nodig voor de doorlaatbaarheid van de celmembraan. Het zorgt voor een flexibele celmembraan. Bij een slecht doorlatende celmembraan kunnen onvoldoende voedingsstoffen de cel in en kunnen afvalstoffen niet goed afgevoerd worden

Daarnaast is zwavel mede belangrijk om de mitchondrieƫn goed te laten functioneren. Mitochondrieƫn zijn feitelijk kleine energiefabriekjes in onze cellen. Indien die niet goed functioneren of je hebt er te weinig, kunnen je cellen niet goed functioneren waardoor er diverse klachten kunnen ontstaan.

Te kort aan zwavel kan oa de volgende klachten veroorzaken:

  • energiegebrek/vermoeidheid
  • brainfog
  • ontstekingsprocessen
  • stress
  • pijnklachten ( oa kiespijn)
  • spierklachten

Goede redenen dus om er voor te zorgen dat je lichaam de beschikking heeft over voldoende zwavel. Gelukkig zit het in heel veel groenten en kun je door gezond te eten voldoende zwavel binnen krijgen.

Zwavel zit namelijk oa in groenten zoals

  • broccoli
  • bloemkool
  • boerenkool
  • groene kool
  • spruitjes,
  • knolraap
  • prei
  • ui
  • sjalotjes
  • bieslook
  • knoflook
  • asperges
  • champignons