Waarom water zo gezond is

Water is een onmisbaar element in ons leven. Zonder water kunnen wij als mens niet functioneren.

  

We hebben het nodig voor:

  • een optimale werking van onze organen

Ons lichaam bestaat gemiddeld voor 70 tot 75% uit water. Dat is het grootste deel van ons lichaam! Een deel van dat water zit in ons bloed. Het andere deel is nodig voor de werking van onze organen, waaronder je hersenen, hart en je botten. Een tekort aan water betekent deze organen minder goed kunnen gaan functioneren. Hierdoor kunnen diverse klachten ontstaan. Bijvoorbeeld migraine, vermoeidheid, blaasontsteking en obstipatie.

  • energie

Water is een zeer belangrijke brandstof voor je lichaam. Zonder voedsel kunnen we het best nog even vol houden. Echter zonder water, kun je hooguit 4 dagen overleven!

  • Voor afvoer van alle afvalstoffen

Voldoende vocht (mn water) zorgt ervoor dat je bloed goed door kan stromen. Hierdoor kan je lichaam voedingstoffen en afvalstoffen goed door ons lichaam transporteren.  Indien er echter te weinig vocht aanwezig is, wordt het transport van het bloed en dus ook de daarin aanwezige stoffen moeilijker.

 

Met afvalstoffen worden niet alleen de lichaamseigen afvalstoffen bedoeld, maar tevens de lichaamsvreemde stoffen. Dit zijn vaak  ‘toxische’ stoffen . Deze dragen niet bij aan een goede gezondheid. Je lichaam is ze dan ook liever kwijt dan rijk. Toxische stoffen die we liever kwijt dan rijk zijn, zijn bv zware metalen, pesticiden, nicotine en alcohol.

Voldoende water drinken helpt ons lichaam giftige stoffen af te voeren en zo je lichaam te reinigen.

Dit is een simpele en voordelige manier van detoxen!

 

  • Ter voorkoming van verzuring

Water helpt verzuring te voorkomen doordat het een neutrale stof is. Ons  lichaam streeft naar een goede balans tussen zuren en ‘basen’ (niet-zuren). De pH-waarde (zuurtegraad)  is voor verschillende lichaamsdelen anders. Ons lichaam probeert de pH-waardes zo stabiel mogelijk te houden. Water, groenten en fruit helpen hierbij.

 

  • In water zit geen suiker of zoetstoffen zoals in frisdrank

We krijgen op diverse manier reeds suiker binnen.

In frisdrank zitten veel verborgen suikers en synthetische zoetstoffen . Het is daarom om frisdrank tot een minimum te beperken. In plaats daarvan kun je beter water nemen eventueel kun je het water een smaakje geven door er bijvoorbeeld citroen, munt, komkommer in te doen

Idealiter drinken we per dag 35 ml water per kilo lichaamsgewicht nodig. Een standaard hoeveelheid per persoon is dus niet te geven.

 

  • Tip 1

Begin ‘s morgens na het opstaan gelijk met 2 glazen water. ‘s nachts verlies je namelijk veel vocht,  waardoor je lichaam ‘s morgens gelijk al veel behoefte aan water heeft.

 

  • Tip 2

Zorg dat je altijd water bij je hebt. Als je trek krijgt heb je meestal behoefte aan water. Drink water en je zult merken dat de trek verdwijnt

 

  • Tip 3

Indien je niet altijd water mee kunt nemen, of niet naar het toilet kunt als je daar behoefte aan hebt, overweeg bulkdrinken.  Je neemt dan 2-3 glazen water direct achter elkaar. En dat doe je een paar keer per dag, zodat je toch de voor jou benodigde hoeveelheid water binnen krijgt. Op een gegeven ogenblik weet je wanneer je ongeveer naar het toilet kunt en je krijgt toch voldoende water binnen. Niet iedereen kan in in 1x 3 glazen water drinken. Bouw dit zo nodig rustig op. Je zult merken dat je tussendoor steeds minder behoefte hebt aan water en voeding.

 

  • Tip 4

Door meer te drinken zul je onder andere ook wat meer mineralen uit gaan scheiden. Het is verstandig om deze aan te vullen. Als je dat niet doet kun je klachten als duizeligheid en hoofdpijn krijgen. Zorg dat je wat extra zout (Himalaya, zeezout) binnen krijgt of neem een mineralen/electrolyten complex.  Weet je niet wat voor jou verstandig is of welk supplement je het beste kunt nemen, neem dan gerust contact met mij op voor een adviesgesprek.