06-83098545 info@orthoenzo.nl

Het metabool syndroom is een benaming voor een cluster van gezondheidsklachten die nauw verband met elkaar houden. Het syndroom ontstaat door de combinatie van ongezond eten en weinig bewegen.

De belangrijkste criteria zijn:

  • Overgewicht (en dan met ophoping van vetweefsel rond de middel en de organen in de buikholte)
  • Insulineresistentie en hyperinsulinemie (= verhoogd insulinegehalte in het bloed)
  • Afwijkingen in de bloedvetten (verlaging van het HDL-cholesterol en een verhoogd gehalte aan triglyceriden )
  • Een gestoorde glucosetolerantie (diabetes type II en afwijkingen van de nuchtere bloedsuikerspiegelI)
  • Hypertensie (hoge bloeddruk).

De WHO-criteria zijn:

  1. Nuchtere glucose > 6.1 mmol/L én tenminste twee van de volgende criteria :
  2. BMI > 30 kg/m2 (BMI is het lichaamsgewicht in kilogrammen gedeeld door de lengte in meters in het kwadraat).
  3. Triglyceriden > 1,7 mmol/L en HDL < 0,9 mmol/l.
  4. Bloeddruk: 140/90 mm Hg of bloeddrukmedicatie.

Metabool syndroom doorbreken

De neerwaartse spiraal van gezondheidsklachten van het metabool syndroom is gelukkig te voorkomen – en ook te doorbreken – als het al zover is.

Het overgewicht is de kern van het probleem. Dat betekent dat daar als eerste wat aangedaan zal  moeten worden en dan met name door meer te bewegen, dagelijks minstens een half uur, en gezonder eten. Dus voldoende groente, vis, kip, fruit en volkoren granen.

Er is veel gezondheidswinst te halen door te minderen met zogenaamde eenvoudige koolhydraten.  Deze zitten in voedingsmiddelen met geraffineerde granen en suiker: witbrood, witte pasta, witte rijst, snackrepen, zoet broodbeleg, frisdranken, snoep, chips, gebak en koekjes en toetjes. Alcohol is tevens een dikmaker.

Daarnaast dien je de juiste en voldoende vetten en eiwitten toe te voegen. Deze zorgen namelijk dat de vetverbranding op gang komt. De juiste vetten zorgen onder andere voor het transport van de diverse vitaminen en mineralen, zijn van belang voor alle cellen en vele van onze hormonen. Een variatie in eiwitten zorgt ervoor dat je diverse aminozuren kunt maken. Dit zijn weer bouwstenen voor vele processen in ons lichaam.

Het beste is het om aan een gezond voedingspatroon aan te wennen en niet even flink af te vallen en vervolgens weer de oude gewoonten op pakken.

Wil je hier hulp bij? Neem dan contact met mij op om te kijken wat ik voor je kan betekenen.