Herken jij meerdere van de volgende klachten?

 

  • Moeite met in slaap vallen of een verstoorde nachtrust
  • Moeite om je voor bedtijd te ontspannen,of een extra golf van energie, waardoor je tot laat opblijft?
  • Voel je je opgeladen en gespannen, maar toch moe
  • Een gevoel van ongerustheid of nervositeit – niet kunnen stoppen met je zorgen te maken over zaken die buiten je controle zijn?
  • Snel kwaad of woedend worden – vaak schreeuwen of gillen?
  • Hunker je naar suiker
  • Hoge bloeddruk
  • Hoge bloedsuikers, insulineresistentie
  • (Onregelmatige menstruatie)

 

Of herken je je juist in de volgende klachten?

 

  • Vermoeidheid of burn-out ( je hebt koffie nodig om je op te peppen of je valt voor de televisie in slaap.)
  • Gebrek aan conditie
  • Ongewone neiging om dingen negatief te bekijken?
  • Huilbuien zonder aanwijsbare reden?
  • Meestal een gestrest gevoel ( de dingen gaan je minder makkelijk af dan in het verleden?
  • Slapeloosheid of moeite met doorslapen
  • Lage bloeddruk
  • Lage of onstabiele bloedsuikers
  • behoefte aan zout
  • Dunne ontlasting afgewisseld door verstopping of juist misselijkheid, overgeven of diarree

Dit zijn allemaal klachten die oa kunnen ontstaan door langdurige stress, waardoor in eerste instantie een te hoog Cortisolgehalte  (stresshormoon) kan ontstaan en later een te laag Cortisolgehalte.  Soms kunnen je klachten ook wisselen tussen beide lijstjes.

Er zijn verschillende soorten stress

 

Positieve stress

Dit is een normale en gezonde reactie van het lichaam op stress op een gebeurtenis /gespannen situatie

Acceptabele stress

Dit is een activering van de stressreactie van het lichaam op een langdurige of gespannen situatie of gebeurtenis

Toxische stress

Dit is een langdurige activering van de stressreactie van het lichaam op frequente, intense situaties / gebeurtenissen

 

Wat gebeurt er met de hormonen in een stresssituatie?

Op  het moment dat ons lichaam voortdurend wordt blootgesteld aan stress blijven onze stresshormonen  (Cortisol, Norepinephrine en Adrenaline)  hoog en daar zijn ons lichaam en onze geest niet op voorbereid.

Doordat het lichaam met name Cortisol in grote hoeveel heden moet aanmaken, kan het minder van andere hormonen aan maken. De stresshormonen zijn nodig om te vluchten en zijn daarom op dergelijke momenten altijd belangrijker dan andere hormonen. Echter bij chronische stress krijgt het lichaam niet de rust om de stresshormonen te verlagen, waardoor andere hormonen onvoldoende aangemaakt worden. Hierdoor kunnen  op diverse gebieden in het lichaam problemen ontstaan.  Denk bijvoorbeeld aan problemen met de bijnieren, de schildklier en de geslachtshormonen.

Hierdoor kan chronische stress aan de basis van diverse gezondheidsklachten staan.

Voeding en supplementen kunnen  je ondersteunen om je weer fitter en beter in je lijf te voelen.

Het is echter ook erg  belangrijk om de oorzaken van de stress en de manier van omgaan met stress aan te pakken.

Verschil tussen vrouwen en mannen

Wanneer vrouwen onder stress staan hebben ze behoefte aan het gezelschap van anderen. Mannen zullen meer geneigd zijn om op een klassieke maner met de vecht-vlucht reactie te reageren. Zij trekken zich eerder terug of worden boos. Ook is de kans op misbruik van middelen ( roken, alcohol, drugs)  groter dan bij vrouwen.

 

Wil jij er wat aan doen om je hormonen weer in balans te krijgen?