06-83098545 info@orthoenzo.nl

Opvliegers, nagenoeg elke vrouw krijgt er mee te maken vanaf de perimenopauze. De meeste vrouwen hebben 3-5 jaar last van opvliegers. Een enkeling helaas tot op hoge leeftijd.

Opvliegers worden veroorzaakt door een verandering in de instelling van je lichaamstemperatuur . De Hypothalamus is het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor je lichaamstemperatuur. Als je het warm krijgt, zal dit deel van de hersenen er voor zorgen dat je lichaam door middel van zweten  gaat proberen om de warmte kwijt te raken.

Tijdens de menopauze is de Hypothalamus veel gevoeliger en zal deze sneller reageren.  Omdat je lichaam warmte kwijt moet, krijg je te maken met onnodig zweten. Dit is in werkelijkheid echter helemaal niet nodig.

Hoe kun je nu die opvliegers in bedwang houden? Niet alleen veel minder opvliegers,  maar ook minder intens?

 

10 Tips om een opvlieger te verminderen of te voorkomen:

  1. Tip 1Als je ’s nachts wakker wordt drink iets kouds, dan koel je sneller af.  Hiervoor kun je een thermoskan met ijsbokjes naast je bed zetten.
  2. Leg bevroren koelelementen onder je kussen. Als je dan zeer warm wakker wordt kun je je kussen omdraaien. Dat is dan lekker koel.
  3. Zet een ventilator naast je bed, of hang een plafondventilator op.
  4. Neem voor het slapen gaan een koude douche of douche koud na. 30 seconden is genoeg. Vaak werkt het meteen en na ongeveer 10 dagen gaat het nog beter werken.
  5. Blijf of ga sporten. Vooral krachtsport is heel goed om opvliegers op den duur te verminderen. Daarnaast helpt sport voor een goede lichamelijke conditie en helpt het tegen overgewicht. Beide zijn belangrijk om minder last te hebben van opvliegers.
  6. Probeer te ontdekken wat bij jou een opvlieger uitlokt. Denk aan (hete) koffie, alcoholische dranken, scherp gekruide voeding. Je kan hiervoor een opvlieger dagboek bij houden.
  7. Eet gezond en gevarieerd, dat zorgt in het algemeen voor een goede gezondheid zowel fysiek als mentaal. Over het algemeen wordt aangenomen dat het dalende Oestrogeengehalte tijdens de oorzaak is van veelvoorkomende klachten tijdens de overgang. Er zijn diverse voedingsmiddelen dien je oestrogeenniveau een boost kunnen geven. Bijvoorbeeld:  zaden, vruchten , kikkererwten en linzen. Zet peulvruchten wat vaker op het menu, maar overdrijf niet er zitten namelijk ook weer stoffen in die je niet te vaak binnen moet krijgen.
  8. Let op je kleding. Vermijd strak zittende (synthetische) kleding. Kleed je in verschillende laagjes, zodat je zo nodig wat uit kunt doen. Neem reservekleding mee. Altijd fijn om te weten dat je als dat nodig is wat anders aan kunt doen.
  9. Ga ’s nachts onder een laken liggen met daarover heen een (dun) denkbed. Dan kun je altijd het dekbed van je afhalen. Net als de laagjes kleding overdag.
  10. Probeer stress te verminderen/vermijden. Dat kan doormiddel van technieken als yoga en mindfulness.  Of je kunt een kruidengeneesmiddel nemen. Bijvoorbeeld Stress X van Vitals of Stess B complex van Bonusan. Tevens kun je denken aan essentiële oliën zoals Scharlei.