Je leefstijl en daarmee je gezondheid verbeteren. Dat willen velen van ons, maar hoe pak je dat aan? Doordat we het vaak in één keer helemaal goed willen doen, starten we er maar niet  mee of als het te veel wordt stoppen we er weer mee.

Bedenk  je echter er is altijd een goed, een beter en een best optie. Je hoeft niet altijd gelijk voor de beste optie te gaan. Elke dat 1 % beter is ook winst. Het lijkt misschien niet veel, maar je doet dan wel wat en elke dag 1% beter is op den duur heel veel winst.

Belangrijk ook is dat je een leefstijl kiest die bij je past, want alleen die gaat voor je werken.

Je kunt onder andere kiezen voor echt eten (ook wel whole food genaamd), dus geen pakjes en dergelijke , maar groenten, fruit, noten, zaden,vis, vlees. Voor voeding die laag in koolhydraten is  of voor ketogeen.

Op dit moment hoor je veel over het ketogeen dieet. Bijna iedereen heeft wel iemand in zijn omgeving die een ketogeen dieet volgt. Het is echter een leefstijl en geen dieet.

De ketogene leefstijl bestaat al  heel lang, ver voordat het ontdekt werd om  af te vallen. Ooit werd het ingezet voor kinderen met epilepsie. Sinds die tijd zijn er vele studies gedaan naar wat een ketogene leefstijl voor mensen kan betekenen en wat het ter ondersteuning kan doen bij diverse ziektebeelden. Inmiddels zijn er veel mensen die voor deze  leefstijl hebben gekozen en zich er heel goed bij voelen.

Er zijn dan ook veel voordelen als je lichaam zelf ketonen aanmaakt of als je exogene ketonen drinkt.  Heel veel mensen ervaren al wat ketonen allemaal voor hen doen en voelen zich er een stuk beter bij. Denk aan meer concentratie, focus en energie! Wie wil dat nu niet?

Echter sommige mensen horen over het ketogeen en denken gelijk  aan weinig koolhydraten. Men weet niet  goed wat een ketogeen dieet inhoud en halen diverse dingen door elkaar. Men weet niet goed wat men moet doen en voelt zich overweldigd. Voordat ze beginnen zien ze het al niet meer zitten.

Daar had ik in het begin ook last van. Een aantal jaren geleden zijn in eerste instantie mijn man en ik zelf anders gaan leven. Wij hebben in eerste instantie een Metabolic Balance voedingsplan geregeld. Daarmee hadden we een mooi schema in handen, waarmee we konden zien wat we konden eten en hoeveel. In het begin aten de kinderen niet met ons mee. Nu gebeurt dat steeds vaker.  Later ben ik zelf steeds meer mild ketogeen gaan eten, daar ik merkte dat dat voor mij nog beter was. Mijn man volgt nog grotendeels zijn voedingsplan, maar heeft er ook een aantal  aanpassingen in gedaan, waardoor we toch veelal hetzelfde kunnen eten.

Voor veel mensen is dit echter lastig. Vele van ons zijn gewend aan kant en klaar eten, pakjes waar we maar weinig aan toe hoeven te voegen, pizza’s, opwarm maaltijden en dergelijke. In de winkels zijn zoveel gemaksproducten te koop en die zijn vaak ook nog eens goedkoper, dat maakt het vaak lastig om de juiste keuze te maken. Op veel verpakkingen staat ook aangegeven dat het heel erg gezond is. En dat lijkt vaak op het eerste oog ook zo, totdat je kijkt wat er precies in zit. …..

Gelukkig gaan steeds meer mensen toch weer terug naar het eten van de basis namelijk groenten, fruit, vis, vlees en dergelijke. Al hoor ik regelmatig dat kinderen weinig groenten lusten. Wij hebben onze kinderen van jongs af aan geleerd dat je alles moet proeven en pas na 10 x proeven kunt zeggen dat je iets niet lust. We merken dat dat echt heeft geholpen, ze lusten namelijk ontzettend veel en proberen (bijna) alles.

Er is echter ook een grote groep mensen die niet weten waar ze moeten beginnen, het groeit ze boven het hoofd. Hierdoor beginnen ze maar niet en dat is jammer. Anderen kiezen er juist voor om een heel streng dieet te volgen. Bijvoorbeeld een heel strikt ketogeen dieet, waarbij je zelfs de koolhydraten in groenten moet tellen. Soms is dit voor de gezondheid noodzakelijk, maar veel mensen houden dit niet voor langere tijd vol. het is ook zeker niet voor iedereen mogelijk.

Weer anderen eten ketogeen en zijn daarmee tevreden,  ze zijn niet altijd in ketose,  nemen soms teveel eiwitten, maar voelen zich daar heel goed bij.

En als laatste is er nog de groep die ervoor kiezen om mild ketogeen nemen. Als ze maar onder 50 koolhydraten per dag zitten en weten dat ze gezondere voedingskeuzes maken.

Het gaat niet wat een ander doet, maar om wat bij jou past. Dus wat je doel ook is, meer energie, meer focus, gewichtsverlies,  betere spieropbouw, wat dan ook. Het is een proces, waar je aan werkt. Uiteindelijk zul je je doelen bereiken en kom je op een punt waarbij je je fantastisch voelt. Maar nogmaals dit is een proces. Gun jezelf de tijd. Waar je nu bent, ben je tenslotte ook niet in 1 dag gekomen.

De komende tijd zal ik verschillende blogs maken over keuzes en/of stappen die je zou kunnenmaken naar een gezondere leefstijl.