06-83098545 info@orthoenzo.nl

Water is een onmisbaar element in ons leven. Zonder water kunnen wij als mens niet functioneren.

We hebben het nodig voor:

  • Een optimale werking van onze organen

Ons lichaam bestaat gemiddeld voor 70 tot 75% uit water. Dat is het grootste deel van ons lichaam! Een deel van dat water zit in ons bloed. Het andere deel is nodig voor de werking van onze organen, waaronder je hersenen, hart en darmen. Een tekort aan water betekent deze organen minder goed kunnen gaan functioneren. Hierdoor kunnen diverse klachten ontstaan. Bijvoorbeeld migraine, vermoeidheid, blaasontsteking en obstipatie.

  • Energie

Water is een zeer belangrijke brandstof voor je lichaam. Zonder eten kunnen we het best nog even vol houden. Echter zonder water, kun je hooguit 4 dagen overleven!

  • Voor afvoer van alle afvalstoffen

Voldoende vocht (mn water) zorgt ervoor dat je bloed goed door kan stromen. Hierdoor kan je lichaam voedingstoffen en afvalstoffen goed door je lichaam transporteren.  Indien er echter te weinig vocht aanwezig is, wordt het transport van het bloed en dus ook de daarin aanwezige stoffen lastiger.

Met afvalstoffen worden niet alleen de lichaamseigen afvalstoffen bedoeld, maar tevens de lichaamsvreemde stoffen. Dit zijn vaak  ‘toxische’ stoffen. Deze dragen niet bij aan een goede gezondheid. Je lichaam is ze dan ook liever kwijt. Toxische stoffen die we liever kwijt dan rijk zijn, zijn bv zware metalen, pesticiden, nicotine en alcohol.

Voldoende water drinken helpt ons lichaam zichzelf te reinigen door de giftige afvalstoffen af te voeren.

Dit is een simpele en voordelige manier van detoxen!

  •  Ter voorkoming van verzuring

Water helpt verzuring te voorkomen doordat het een neutrale stof is. Ons  lichaam streeft naar een goede balans tussen zuren en ‘basen’ (niet-zuren). De pH-waarde (zuurtegraad)  is voor verschillende lichaamsdelen anders. Ons lichaam probeert de pH-waardes zo stabiel mogelijk te houden. Water, groenten en fruit helpen hierbij.

  • In water zit geen suiker of zoetstoffen zoals in frisdrank

In frisdrank zitten veel verborgen  suikers en synthetische zoetstoffen. Het is daarom belangrijk om frisdrank tot een minimum te beperken. In plaats daarvan kun je beter water nemen. Eventueel kun je het water een smaakje geven door er bijvoorbeeld citroen, munt, komkommer in te doen

Idealiter drinken we per dag 35 ml water per kilo lichaamsgewicht. Een standaard hoeveelheid per persoon is dus niet te geven.