Erectiele dysfunctie 

Erectiele disfunctie is het onvermogen om een volledige of aanhoudende erectie te behouden.

Ongeveer 52% van de mannen tussen de 40 en 70 jaar heeft in min of meerdere mate erectiestoornissen.  Helaas wordt er ondanks het grote aantal mannen dat op dit gebied klachten ervaart weinig over gesproken. En dit terwijl het toch een hele belangrijke indicator kan zijn voor andere klachten of een voorbode van andere ziekten. Ook zoeken mede daardoor helaas maar weinig mannen hulp om hier wat aan te doen. 

 

Mogelijke oorzaken

Een erectie wordt opgewekt door een samenspel van het zenuwstelsel, het  hormonaal systeem en de bloedvaten.

Er kan een heel scala aan oorzaken zijn. Bijvoorbeeld:

  • Gebrek aan libido
  • Depressie
  • Chronische stress
  • Fysiek trauma
  • Gebrek aan testosteron ( andropauze)
  • Slechte leefstijl/eetgewoonten
  • Insuline resistentie
  • Wielrennen
  • Sommige soorten medicatie zoals bloeddrukverlagers, antidepressiva , antihistaminica (tegen allergieën)
  • Endotheel disfunctie (stijve vaten)
  • Athersosclerose ( een vorm van aderverkalking)
  • Benigne Prostaat Hyperplasie (BPH)

 

Het kan zijn dat je nog geen andere klachten hebt, maar dat de erectiele dysfunctie de voorbode is van insulineresistentie , hart- en vaatziekten of diabetes type 2

Indien er sprake is van medicatie overleg dan met je (huis) arts of er een ander middel kan worden voorgeschreven.

Heb je hier klachten van? Blijf er dan niet mee lopen!!

Doormiddel van aanpassing van voeding en supplementen valt er vaak verbetering te behalen.

5 Tips

  1. Let op je gewicht

Overgewicht gaat vaak gepaard met allerlei gezondheidsproblemen, waaronder Diabetes type 2. Diabetes type 2 kan leiden tot schade aan zenuwen door het hele lichaam. Dus ook in de penis wat kan leiden tot erectiestoornissen.

Daarnaast kan door het overgewicht de bloedtoevoer naar de penis bemoeilijkt worden.

  1. Eet gezond

Het eten van weinig groente en fruit en veel vette, gefrituurde of kant en klare producten draagt bij aan een verminderde bloedcirculatie in het  gehele lichaam.

  1. Stop met roken

Het roken van sigaretten kan door beschadiging van de bloedvaten de bloedtoevoer  naar de penis verminderen. En de nicotine zorgt ervoor dat bloedvaten samentrekken. Dit hindert tevens de bloedstroom richting penis.

  1. Beweeg

Een zittende leefstijl wordt vaak in verband gebracht met erectiestoornissen. Vooral  hardlopen en zwemmen hebben hun nut voor de gezondheid van de penis bewezen.

Mannen die regelmatig fietsen dienen echter op te passen.  Door een te grote druk op het perineum, het gebied tussen het scrotum en de anus, kunnen erectieproblemen worden veroorzaakt.  Indien je veel fietst is het belangrijk  dat je de druk beter en/of afwisselend verdeeld. Draag een fietsbroek met zeem. Ga regelmatig even op de pedalen staan. Let op of je zadel goed staat. Als je recht op het zadel zit, is de bloedtoevoer beter. En je kunt je een breder zadel overwegen.

  1. Verminder stress

Psychische stress verhoogt de hoeveelheid van het hormoon adrenaline. Dit hormoon zorgt ervoor dat bloedvaten samentrekken en dit kan dan weer een erectie bemoeilijken. Hetverminderen van stress is daarom van grote waarde voor het seksleven van de man.

Tevens wordt er bij langdurige stress veel Cortisol aangemaakt. Indien dit lang duurt kan dit ten koste gaan van de aanmaak van Testosteron.

Zelfs bij gezonde mannen wordt het testosterongehalte minder naarmate ze ouder worden. Elk jaar na het 40e levensjaar neemt de hoeveelheid testosteron af met ongeveer 1,3 procent. 

Indien je tevens last hebt van een laag libido, gehumeurdheid, een verminderd uithoudingsvermogen en besluiteloosheidkan er sprake zijn van een  tekort aan testosteron. Dit kan ook een oorzaak zijn van ‘zachte’ erecties.

Ik wil graag een afspraak om te kijken wat voeding en/of supplementen voor mij kunnen doen