06-83098545 info@orthoenzo.nl

Tegenwoordig worden in verband met de strijd tegen het overgewicht  in veel producten zoetstoffen gedaan in plaats van suiker. Zoetstoffen zijn stoffen die geen suikers bevatten, maar wel zoet smaken. Met suikers bedoelen we bijvoorbeeld glucose (druivensuiker), fructose (vruchtensuiker) of de combinatie van deze twee: sacharose (tafelsuiker).

Maar wat gebeurt er nu eigenlijk in het lichaam als je zoetstoffen inneemt?

Door de zoete smaak activeren de hersenen de alvleesklier.  Omdat de zoete smaak de komst van koolhydraten aankondigt, gaat de alvleesklier vervolgens insuline aanmaken. Als er echter zoetstoffen worden ingenomen komen er vervolgens geen koolhydraten. Doordat de insuline geen koolhydraten hoeft te verwerken, zorgt de insuline  er vervolgens voor dat de bloedglucose wordt omgezet in buikvet. Hierdoor daalt de bloedglucosespiegel. Het lichaam wil dat compenseren en reageert met de behoefte aan zoet. Bij het gebruik van plantaardige zoetstoffen zoals zoethout en stevia gebeurt precies hetzelfde.

Welke zoetstoffen zijn er zoal?

  • Aspartaam
  • Acesulfaam K
  • Natriumcyclamaat
  • Sacharine
  • Isomalt
  • Xylitol
  • Sorbitol
  • Mannitol
  • Maltitol
  • Lactitol
  • Sucralose
  • Thaumatine
  • Neohesperidine-DC
  • Neotaam
  • Polyglycitolstroop
  • Erytritol
  • Advantaam
  • Steviolglycosiden

 E-nummers in zoetstoffen

Zoetstoffen bevatten E-nummers (E950-E969 en 420-421). Dit zijn stoffen die toegevoegd zijn en goedgekeurd door de Europese Unie.

Sommige E-nummers vindt men ‘gerechtvaardigd’ in het belang van de gezondheid, zoals bepaalde conserveringsmiddelen.

Andere toevoegingen zoals kleur- en smaakstoffen dienen geen belang voor de voedselveiligheid. Ze worden enkel toegevoegd voor de stimulatie van de verkoop van voedingsproducten.

Aanbevolen hoeveelheid

Er is een strenge wetgeving omtrent de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van zoetstoffen. Echter, als je meerdere producten met zoetstoffen op een dag consumeert, kan die dagelijkse hoeveelheid gemakkelijk overschreden worden.

Jonge kinderen zijn veel gevoeliger voor zoetstoffen. Zij kunnen eigenlijk niet meer dan 3 glazen limonade gezoet met zoetstoffen drinken. Dan zitten ze al aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid.

Het overmatig gebruik van zoetstoffen laxerend kan werken. En er zijn gevallen bekend van migraine na gebruik van zoetstoffen.

 

Het is verstandiger om suiker niet te vervangen voor zoetstoffen. Indien je toch iets zoets wilt of een gerecht zoeter wilt maken gebruik dan fruit en zo nu en dan een beetje goede honing.