06-83098545 info@orthoenzo.nl

Tip 1: Doe regelmatig zelf borstonderzoek

Je kunt je borsten het best onderzoeken door te kijken én te voelen.

Doe het onderzoek ongeveer een week na je menstruatie. Vlak voor de menstruatie kun je namelijk wat zwelling of knobbeltjes voelen die na de menstruatie vanzelf verdwijnen. Als je niet meer menstrueert (na de overgang), maakt het niet uit op welk moment je je borsten onderzoekt

Kijk eerst naar de borsten

Ga voor een spiegel staan en laat in eerste instantie de armen ontspannen langs je lichaam hangen.

  • Zijn de borsten even groot en gelijk van vorm? Is dat altijd al zo geweest of is dat onlangs veranderd?
  • Kijk naar de huid (uitslag, roodheid, deukjes of kuiltjes, sinaasappelhuid, knobbeltjes of plooien).
  • Hoe zien uw tepels eruit? Let op kleur, intrekking, vochtig of droog, korstjes of eczeem)
  • Leg daarna uw handen in de nek en kijk opnieuw of u een verandering aan uw borsten ontdekt (in de vorm, de huid of de tepels).

Bevoel je borsten

Je kunt dit voor de spiegel doen, maar als je dat prettiger vindt kun je er ook voor kiezen om te gaan liggen of onder de douche te gaan staan

  • Leg de rechterhand in je nek en leg de linkerhand op je rechterborst.
  • Onderzoek je borst in vier delen (als bij een ronde taart die in vieren is gedeeld).
  • Onderzoek op dezelfde wijze het gebied tussen de borst, de oksel en ook in de oksel
  • Maak met platte vingers draaiende bewegingen. Draai van de buitenste rand van uw borst naar de tepel.
  • Herhaal het onderzoek bij de andere borst.

Tip 2: Breng de lymfen in beweging

Naast het bloedvaatstelsel bevind zich een tweede vaatstelsel in het lichaam namelijk het lymfesysteem.  Het lymfesysteem is er voor het afvoeren van weefselvocht, afvalstoffen en afweerstoffen, vanuit de weefsels naar de grote lymfebanen in de borst-, en buikholte.

Deze grote lymfebanen leveren het lymfevocht vervolgens af in enkele grote bloedvaten. De lymfeklieren bevinden zich tussen de kleine lymfebanen in de weefsels en de grote lymfebanen in de borst-, en buikholte. De lymfeklieren zuiveren het lymfevocht van afvalstoffen en ziekteverwekkers.

Zwemmen, rustig op en neer gaan op een trampoline, schudden van de borsten en dansen, zonder BH zorgen voor een betere lymfatische doorstroming en daardoor een goede afwatering van de borsten.

 

Tip 3: Doe vaker de BH uit en kies voor een BH zonder beugels

Beha’s zorgen ervoor dat lymfevloeistof niet vrij door de borsten, onderarmen en schouders kan doorstromen. Hierdoor worden afvalstoffen niet of minder goed afgevoerd en hopen deze zich op in het borstweefsel. Beugel beha’s, vooral degene met metaal, zijn de grootste boosdoener.

Draag je BH niet meer dan 12 uur per dag en zeker niet tijdens het slapen.

  • Zorg dat je een juiste maat BH hebt en bij voorkeur één zonder beugels.
  • Zoek organisch zachte BH’s uit.
  • Laat je BH zo vaak als het kan maar uit. Als je bang bent dat je tepels te zien zijn, kun je ervoor kiezen om een hemdje, laagjes, een sjaal of een bolero aan te trekken.
  • Kijk eens naar je borsten en lichaam in de spiegel nadat je je BH hebt uitgedaan. Heb je rode vlekken of lijnen? Dan knelt je beha de bloedsomloop af.

Koop niet standaard steeds dezelfde maat en model BH, maar pas deze goed, zodat je steeds de juiste maat BH hebt.

 

Tip 4: Borstmassage

Borstmassage is een goede methode om te leren hoe je borsten behoren aan te voelen. Op het moment dat er wijzigingen te voelen zijn heb je het direct in de gaten. Daarnaast brengt het masseren het lymfestelsel in beweging.

Het masseren kan bijvoorbeeld elke dag onder de douche. Je zult merken dat je borsten na een paar dagen of maanden gewend zijn aan de verbeterde circulatie en beweging.

Als de borsten gevoelig zijn of zelfs pijnlijk dan is dat een teken van ophoping van afvalstoffen. Heb je na een tijdje nog steeds pijn dan kan dat duiden op giftige afvalstoffen, hormonale onbalans, hoge oestrogeenspiegel, op een ontsteking, of iets anders. De juiste voedingsstoffen en eventueel een ontgiftingskuur kunnen je borsten en het endocriene systeem op natuurlijke wijze ondersteunen. Blijft de pijn aan, bezoek dat een specialist.

 

Tip 5: Ontstekingsremmende voeding

Alle welvaartziekten beginnen met ontstekingen. Het is dan ook belangrijk om regelmatig voedingsmiddelen te gebruiken die een ontstekingsremmende werking hebben. Je kunt dan onder andere denken aan bladgroenten,kool, broccoli, spruitjes,  knoflook, gember en  kurkuma.